nattisss

Direktlänk till inlägg 7 september 2014

Gravid och mat

Av Nattisss - 7 september 2014 16:45

Alltså det här med att vara gravid och äta. 

Ena dagen är du sugen på allt och det spelar ingen roll vad du får att äta för man vet att det kommer smaka som himmelen själv. Sen kommer vi till dag två, den dagen allt är äckligt eller ingenting som finns hemma är gott... Hur ska man ens kunna handla mat om man inte vet vad man kommer vilja ha. Just idag är en sådan dag då ingenting passar, allt är äckligt och jag skulle hellre svälta än att behöva äta mat. 

Självklart vet jag att jag måste äta, det fick jag lära mig när jag var liten. Den stora frågan är bara vad man ska äta för att inte typ gå under av äcklighet. 

Fast det värsta är ändå när man planerat en viss matlrätt och sedan inser när man ska börja laga maten att allt inte finns hemma så man måste ändra matlagnings plan; jag har aldrig gråtit för att man behövt ändra maträtt men helt plötsligt så började jag stortjuta och ville nästan inte äta bara för att det inte blev som jag ville. Det är så mycket med dessa hormoner att man inte vet vart man ska ta vägen när dom kickar in. 
Lite som igår kväll när sambon pratade med sina vänner. Jag låg och sov i sängen, hör helt plötsligt en annorlunda röst och tror först att någon ska komma och ha ihjäl mig men sedan inser jag att det är min sambo. Jag flyger upp ur sägen och bokstavligen skriker på honom att han ska hålla käften så jag får sova. I vanliga fall hade jag vänt mig och somnat om för det brukar inte störa mig så mycket. Men jag antar att en blandning av den konstiga rösten, hormoner och trötthet gjorde allt tusen gånger värre. Jag kom iallafall till mina sinnesfullabruk efter ett tag så jag gick och bad om ursäkt för att jag skrikit på honom. Han hade inte gjort något fel egentligen, det var bara jag som överreagerade på ett konstigt ljud. Ja det är inte alltid lätt att vara gravid. Men så fort man kommit över illamåender så är det tusen gånger lättare. Jag har ingen foglossning ännu så jag kanske ändrar åsikt senare. 

Nej, dags att kolla in vad man kan äta till middag. I värsta fall får jag väl skicka gubben till affären så jag åtminstånne kan få Cola att dricka innan jag tar min trasiga fot och hoppar på cykeln och köper det själv.


Ha det bra

// Nattis

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nattisss - 29 april 2015 18:22

För ett år och en dag sedan åkte jag till akutmottagningen vid klockan 13 för att jag hade mått illa i sedan i lördagskväll. Jag trodde att jag blivit matförgiftad av dåliga räkor jag ätit till lunch på IKEA under lördagen. När jag kom fram till ka...

Av Nattisss - 10 mars 2015 09:40


Ja det här med att sova. Alva har hittills inte somnat om man inte vaggar henne i famnen. Oftast har hon varit övertrött så det är en kamp att få henne att sova för det ska skrikas och fajtas med armarna först en stund innan hon trycker ansiktet i ...

Av Nattisss - 5 mars 2015 21:48


Som rubriken säger så gör vi framsteg här hemma. Mest Alva, men även jag gör framsteg med att inte sitta och kolla på henne medan hon sover ;)  För att återgå till att Alva gör framsteg. Hon har äntligen acceptera att ligga på mage på golvet/skötbo...

Av Nattisss - 24 februari 2015 20:56


Som rubriken säger har jag idag vart hos handkirurgen. Sedan 2011 har jag haft en knöl på handleden som även kallas för ganglion. Är ni nyfikna på vad det är kan ni googla det så kommer det upp en jättebra länk till akademiska sjukhusets hemsida.  ...

Av Nattisss - 20 februari 2015 13:33

Det är snart två månader sedan Alva föddes. Under 6 av 8 veckor har hon legat på mig mer eller mindre konstant. Hon har sovit på mig på nätterna och inte accepterat Andis mer än en kvart max. Nu de senaste två veckorna har hon sovit i sitt babynest s...

Presentation


Hej!
Tänkte berätta om min vardag.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards